Pakettipiste nousi kärkeen Googlen hakutuloksissa

Miten kasvattaa tietoisuutta siitä, että Pakettipisteeltä löytyy pakettiautomaatti­verkoston lisäksi joukko muita palveluita? Muun muassa tätä kysymystä pohdittiin Pakettipisteellä silloin, kun oli aika alkaa näkyä paremmin ja tavoittaa lisää asiakkaita.
Yhteistyötarina

Sivustosta asiakasmagneetti

Pakettipiste toimittaa kuluttajien verkkokauppatilauksia yli 650 paketti­automaattiin kuutena aamuna viikossa. Samalla viemme lehtien irtonumeroita noin 4200 kaupan eri ketjuihin kuuluviin myymälöihin. Näiden lisäksi kuljetamme yrityksille esimerkiksi terveydenhuollon lähetyksiä ja varaosia huoltamoille, kertoo Pakettipisteen markkinointipäällikkönä työskentelevä Marjo Pääkkönen.

Pakettipiste on osa Lehtipiste Oy:tä. Kun Lehtipiste alkoi kasvattaa toimintaansa pakettilähetysten ja automaattien puolelle, perustettiin Pakettipiste. Ensimmäinen pakettiautomaatti asennettiin vuonna 2018 Kaaren Kauppakeskukseen Helsingissä. Toiminta on kasvanut nopeasti, ja samalla vauhdilla huomattiin se, että yrityksen markkinointia halutaan kehittää. Ensimmäisenä listalla oli yksi yrityksen tärkeimmistä asiakasmagneeteista – verkkosivut.

Marjo Pääkkönen nostaa esiin sen, että jokaisen yrityksen olisi hyvä löytää vierelleen toimiva markkinointi­kumppani.

Entinen verkkosivumme oli tullut tiensä päähän eikä se palvellut enää halutulla tavalla toiminnan kasvaessa. Halusimme lisätä sivuillemme omat osiot yritys- ja henkilöasiakkaille sekä kielivalinnan, jotta sivustolla vierailevilla olisi helppo löytää etsimänsä asiat, kuten monipuoliset palvelumme tai automaattien sijainnit ja ohjeet automaattien käyttöön. Lähdimme etsimään uusien verkkosivujen tekijää, ja pian päädyimmekin aloittamaan hommat Hahmon kanssa, Pääkkönen sanoo. Uudistusprojektissa oli alusta pitäen mukana digimarkkinointitoimisto Hopkins, joka toi siihen mukaan erinomaista hakukone- ja konversio-optimoinnin osaamista.

Molemmat hahmolaiset ymmärsivät heti puolesta sanasta, mitä haluamme.

Hyödynsimme ainoastaan joitain tekstejä vanhoilta verkkosivuilta, mutta muutoin Hahmon Antti lähti koodaamaan meille täysin uuden alustan ja sisällöt. Hopkins oli mukana kommentoimassa jo ensimmäisiä rautalankamalleja sekä tekemässä ehdotuksia sisältöelementteihin konversio-optimoinnin näkökulmasta. Hyväksyttyjen rautalankamallien pohjalta Jenni alkoi suunnitella uutta visuaalista ilmettä. Molemmat hahmolaiset ymmärsivät heti puolesta sanasta, mitä haluamme. Kaikki tekeminen on ollut ensiluokkaista. Olen erittäin tykästynyt freesattuun ilmeeseen, jonka Hahmo meille loi, Pääkkönen jatkaa.

Yli 10 % kasvua lähetysmäärissä

Pelkästään visuaalinen ilme ei ole se, mikä verkkosivu-uudistuksessa muuttuu. Parhaimmillaan uusi sivusto toimii myös teknisesti siten, että kohderyhmä löytää sen luo. Tähän yhtyy myös Pääkkönen, jonka mukaan oikeilla toimenpiteillä tavoitetaan sellaiset asiakkaat, joita halutaan palvella.

Edellisten verkkosivujen kautta ei tullut meille halutulla tavalla yhteydenottoja. Uudistuksen jälkeen sivustomme nousee Googlen hakutuloksissa ihan kärkeen, ja tämä tarkoittaa tietysti sitä, että asiakkaamme löytävät meidät helpommin. Yhteydenottojen määrä on parantunut uudistuksen myötä huimasti. Sivusto toimii teknisesti superhyvin ja sen löydettävyys on maksimaalinen. Hahmon ja Hopkinsin osaamiset täydensivät toisiaan, ja yhteistyö toimi erinomaisesti, Pääkkönen summaa.

Vaikka Pakettipiste operoi jo laajasti ympäri Suomen, on sen toiminta verrattain uutta. Pääkkösen mukaan oli erittäin tärkeää alkaa järjestelmällisesti kasvattaa tunnettuutta ja saada uusia asiakkaita. Tässä toimivat verkkosivut ovat yksi peruspilareista.

Viime vuonna lähetysmäärät kasvoivat yli 10 prosenttia. Tähän yhtenä syynä on varmasti ollut näkyvyyden parantuminen, Pääkkönen tiivistää.

Markkinointi luo kokonaiskuvaa

Hahmon ja Pakettipisteen yhteistyö ei jäänyt pelkkään verkkosivu-uudistukseen. Tämän ison sivusto­päivityksen jälkeen yritys halusi uudistaa myös muun markkinointi­materiaalin.

Markkinointi luo meistä kokonaiskuvaa. Suunniteltu ja houkutteleva visuaalinen ilme tuo toimintaan ammattimaisuutta. On tärkeää näkyä verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja asiakkaille lähetettävissä materiaaleissa yhtenäisesti, Pääkkönen huomauttaa.

Verkkosivu-uudistuksen jälkeen Hahmon Jenni on tehnyt meille esimerkiksi brändiohjeistuksen, pohjia sosiaaliseen mediaan, PowerPoint-esityksiä ja bannerimainoksia. Lähes joka kuukausi fiksailemme jotain eteenpäin. Niin ja, Hahmo tekee myös kuukausittaista huolenpitoa verkkosivuillemme. He ovat jatkuva tukemme siinä, että alustamme kehittyy jatkuvasti ja toimii halutulla tavalla, hän jatkaa.

Pääkkönen nostaa esiin sen, että jokaisen yrityksen olisi hyvä löytää vierelleen toimiva markkinointi­kumppani.

Ensikuulemalta pakettipalvelut tai logistiikka voisivat vaikuttaa aika ankealta ja tylsältä. Näin ei todellakaan ole, ja Hahmo on tuonut brändimme esiin täysin meidän näköisesti, eli raikkaasti sekä kivasti. Jos etsit itsellesi vastaavanlaista kumppania markkinointiin, suosittelen heitä lämpimästi, Pääkkönen toteaa lopuksi.

Tutustu projektiin
Ota yhteyttä!