Näin luotiin ilme Green homes -toiminnalle: ”Visuaalisuus on erittäin tärkeä osa onnistunutta lanseerausta”

Osuva visuaalinen ilme on ratkaiseva osa onnistunutta lopputulosta kun lanseerataan uutta toimintaa.
Yhteistyötarina

Osuva visuaalinen ilme on ratkaiseva osa onnistunutta lopputulosta kun lanseerataan uutta toimintaa. On luotava tunnettuus nollasta ja onnistuttava puhuttelemaan oikeita kohderyhmiä. Sanallisen viestinnän ohella myös visuaalisuudella on mahdollisuus herättää kohderyhmään kuuluvan henkilön mielenkiinto ja osallistumishalu.

Rakli ry on noin 240:n jäsenen etujärjestö ammattimaisille kiinteistöjen omistajille ja rakennuttajille. Vuonna 2022 Rakli käynnisti yhdessä seitsemän jäsenensä kanssa Green homes -vastuullisuustoiminnan, jonka keskiössä on kiinteistönomistajien ja asukkaiden yhteistyö kohti ilmastoystävällistä asuntokantaa. Toiminnan kautta viestitään asukkaille muun muassa sähkönkulutuksesta, asumisen hiilidioksidipäästöistä sekä kierrätyksestä. Toiminnassa on mukana yli 25 000 vuokra-asuntoa. Toimijoiden omistamat rakennukset ovat hiilineutraaleja käytönaikaisen energian osalta vuoteen 2030 mennessä. 

Kun Green homes -toiminta käynnistettiin, tarvelistalla oli koko toiminnan graafinen ja viestinnällinen ilme, sosiaalisen median pohjat sekä materiaalit asukasviestintään.

Kun oli aika lanseerata Green homes -toiminta, oli tietysti ensiarvoisen tärkeää luoda sille ilme. Sellainen, joka jää mieleen. Halusimme, että brändimme puhuttelee tavoittelemaamme kohderyhmää, kertoo Rakli ry:llä viestintäjohtajana toimiva Susanna Aula. 

Susanna Aula arvostaa keskusteluyhteyttä ja näkemyksellisyyttä.

Brändin olemus esiin ilmeellä 

Kun organisaatiossa tiedostetaan tarve uuden ilmeen luomiselle, aloitetaan tarjouspyyntöjen lähettäminen. Sopivan toteuttajan valinta on lopputuloksen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Hahmo on aiemmin toteuttanut meille Raklille ilmeuudistuksen sekä suunnitellut visuaalisen ilmeen myös eräälle asiamiestoiminnollemme, ja lopputulokset ovat puhuneet puolestaan. Meille oli nopeasti selvää, että halusimme Hahmon tekemään Green homes -ilmeen, Aula muistelee ilmeen luomisen alkuvaiheita.

Hankeilmeen on täytyy kuvastaa toiminnan ydintä. Ilmeen suunnitteleminen aloitetaan markkinoinnin peruselementtien pohtimisella: Kysymyksillä siitä, ketkä kuuluvat kohderyhmään, mikä on hankkeen tai kampanjan tavoite, ja miten kokonaisuus käytännössä toteutetaan.

Aula kertoo, että Raklissa oltiin pohdittu jo etukäteen sisäisesti sitä, millaisia elementtejä Green homes -toiminnan ilmeestä täytyy löytyä. Keskusteluissa oli noussut esiin kolme adjektiivia; positiivinen, raikas ja lähestyttävä. Kun pohdintoja lähdettiin viemään Hahmon kanssa suunnittelupalavereissa eteenpäin, syveni molemminpuolinen ymmärrys siitä, millaista kokonaisuutta lähdetään työstämään.

Jokainen toivomistamme adjektiiveista on onnistuneesti mukana.

Kun sopimus Hahmon kanssa oli tehty, saimme nopeasti erilaisia vaihtoehtoja visuaalisesta ilmeestä. Tykästyimme niistä erityisesti yhteen, joka toimiikin nyt aikalailla sellaisenaan Green homes -toiminnan yleisilmeenä. Muutoksia ei tähän ensimmäiseen luonnokseen tarvinnut tehdä juuri lainkaan. Hahmon porukka sai nopeasti kiinni siitä, mitä halusimme, ja jokainen toivomistamme adjektiiveista on onnistuneesti mukana, Aula summaa.

Onnistunut ilme buustaa tuloksia

Hankkeen tai kampanjan onnistumista voidaan tarkastella monella eri tavalla – esimerkiksi mittaamalla brändimielikuvan kehittymistä tai halutun kohderyhmän tavoittamista. Kampanjan visuaalisella ilmeellä on suuri vaikutus molempiin.

Visuaalinen ilme on erittäin tärkeä osa onnistunutta toiminnan käynnistämistä.. Se on se osa, jonka kohderyhmä näkee. Green homes -toiminnan ilme on nyt ollut käytössä kolmisen vuotta, ja mukana olevat toimijat ovat olleet tyytyväisiä, Aula kertoo. 

Sisäisesti onnistumisesta kertoo myös esimerkiksi se, millaista on yhteistyö eri tahojen välillä, tai pysytäänkö suunnitellussa budjetissa.

Onnistuneen ilmeen lisäksi pysyimme budjetissa ja aikataulussa täysin. On helppoa päästä hyvää lopputulokseen, kun yhteistyö suunnittelijan ja asiakkaan välillä on vaivatonta ja välitöntä, Aula lisää.

Ilmeen suunnittelu on usein suhteellisen lyhytkestoinen, kertaluonteinen projekti. Vuosien saatossa organisaatioissa ja yrityksissä on kuitenkin usein monia erityyppisiä ilmetarpeita. Raklin tehokkaassa viestintätiimissä arvostetaan sitä, että apu erilaisten visuaalisuuksien toteuttamiseen löytyy läheltä myös mahdollisissa tulevissa tarpeissa.

Olipa kyse kampanjailmeen luomisesta tai ilmeuudistuksesta, arvostan suuresti keskusteluyhteyttä ja näkemyksellisyyttä. Nämä ovat asioita, jotka ovat johdattaneet meidät juuri Hahmon luo, Aula toteaa. 

Tutustu projektiin
Ota yhteyttä!