Logon suunnittelu: usein kysyttyä
Viestiikö yrityksesi logo ja muu brändi-ilme oikeita asioita? Onko se uskottava, laadukas ja toimialallesi sopiva? Näkeekö asiakkaasi sinut johdonmukaisesti tunnistettavana sekä verkossa, printissä että tilassa? Vai hävettääkö antaa käyntikortti? Onko ilmeuudistuksen aika? Tai oletko kenties vasta perustamassa yritystä, ja mietit miten ilmeasiat saadaan kuntoon?
Listasimme tähän artikkeliin kysymyksiä, joita meiltä usein kysytään ilmesuunnitteluprojektien myyntivaiheessa tai alussa.
Kauanko logon suunnittelu kestää?
Logon suunnittelun yhteydessä kannattaa miettiä valmiiksi myös muut brändi-ilmeen peruspalikat: fontit, värimaailma, muotokieli ja muut mahdolliset graafiset elementit. Tämän työkalupakin rakentamiseen kannattaa varata aikaa noin kuukausi, puolitoista.
Uusitun ilmeen käyttöönotto on usein prosessi joka saattaa kestää pidempään, helposti useita kuukausia – riippuu miten laajaan sovellusjoukkoon ilme jalkautetaan. Tyypillisesti ensimmäisenä uudistetaan verkkosivut, somekanavien ilme ja pohjat sekä käyntikortit. Yleisesite, PowerPoint-esityspohja, rollupit… riippuu toki paljon toimialasta. Mikä on omalle toimialallesi kaikista kriittisin sovellus? Putkiasentajalle kärkipäässä saattaa olla vaikkapa auton teippaukset. Olemme päässeet soveltamaan tekemiämme brändi-ilmeitä muun muassa bensa-asemaan, kuumailmapalloon ja tapettiin. Kun kriittisimmät sovellukset on uusittu, jatketaan siitä sitten pikku hiljaa asiakkaan määrittelemässä kiirellisyysjärjestyksessä kaikkeen muuhun materiaaliin.
Ideaalimaailmassa toki ihan jokainen nippeli ja nappeli olisi uudessa kuosissa kun uuden ilmeen kanssa tullaan ulos, mutta käytännössä näin tapahtuu aniharvoin jos koskaan.
Pitääkö minulla olla valmis briiffi annettavaksi teille?
Ei todellakaan! Autamme tarvittaessa brändin tai tuotteen määrittelyssä ihan nimeämisestä asti. Ja pallottelemme mielellämme ideoita.
Jos tiedät vain että jotain pitäisi yrityksesi logolle tehdä – tai sellainen puuttuu toistaiseksi kokonaan – osaamme kyllä kysyä oikeat kysymykset jotta sekä kipupisteet että haluttu suunta löytyy.
Mitä minulla sitten pitäisi olla mietittynä valmiiksi?
Tavoite. Ilmeen/ilmeuudistuksen syy ja tärkein tavoite.
Yrityksesi, yhteisösi tai tuotteesi asiakkaat ja kohderyhmät sekä näille tuotettava hyöty. Kenelle ilmettä ja viestintää tehdään, minkälaisia ihmisiä he ovat, mitä he arvostavat?
Aikataulu ja budjetti.
Onnistumisen kriteerit. Onko uusi ilme onnistunut, jos esimerkiksi tulee enemmän yhteydenottoja tai henkilöstö ojentaa käyntikortin ylpeämmin?
Miten logosuunnittelun prosessi etenee?
Jokainen logosuunnittelukeissi on erilainen ja räätälöidään tapauskohtaisesti. Jonkinlainen keskimääräinen projektinkulku olisi jotakin tällaista: Kaikki alkaa nykytilanteeseen tutustumisesta sekä liiketoiminnallisten ja viestinnällisten tavoitteittesi määrittelystä. Aloituspalaverissa tai -työpajassa käydään yhdessä läpi juurta jaksaen muun muassa bränditarinaasi, brändipersoonaasi, toimialaasi, kilpailijoitasi ja yleisöäsi sekä brändisi suurimpia vahvuuksia ja heikkouksia.
Tarvittaessa voimme myös teettää työn pohjaksi asiakas-/kohderyhmäkyselyn, jolla saadaan päivänvaloon muun muassa brändisi nykytilan koetut vahvuudet ja heikkoudet. Näin osataan pureutua juuri siihen arvokkaimpaan brändipääomaan. Mahdollisesti myös saadaan päivänvaloon mainehaittaa aiheuttavia tekijöitä joista et ollut edes tietoinen.
Perusteellisen briiffin ja mahdollisen tutkimuksen pohjalta teemme useamman moodboard-henkisen ilmeluonnoksen. Jokainen luonnos vastaa esitettyyn ongelmaan hieman eri kulmasta. Mietimme yhdessä kanssasi mikä on oikea suunta ja miksi. Hiomme valittua suuntaa eteenpäin kunnes lopullinen muoto löytyy.
Kun brändin visuaalinen DNA on kasassa, kokoamme sen joko pdf-muotoiseen graafiseen ohjeeseen tai verkkopohjaiseen sovellukseen, josta eri ilme-elementit on helppo ladata.
Ja kuten aiemmin oli puhetta, tässä vaiheessa alkaa usein uuden ilmeen jalkautus sovelluksiin.
Jos tilaan teiltä logon, mikä on lopputulema?
Logosuunnitteluprojekteissamme tyypillinen lopputulema on:
- uusi logo joka vastaa briiffauksessa esitettyihin tavoitteisiin
- originaalitiedostot logosta kaikkiin käyttökohteisiin
- suunnitelma muusta brändi-ilmeestä: fontit, värit, mahdolliset muut graafiset elementit
- graafinen ohje
Tämä on siis kaikkein tiiviimmässä muodossa suunnitteluprosessin lopputulos. Yleensä asiakkaalla on samantien tarve muille sovelluksille. Suunniteltavat sovellukset määritellään yhdessä asiakkaan kanssa ennen projektin alkua ja kaikesta suunniteltavasta annetaan aina eritelty tarjous.
Mitä jos en ole tyytyväinen ehdotuksiinne?
Lähes aina oikea suunta on löytynyt viimeistään toisella tai kolmannella luonnoskierroksella, useimmiten ensimmäisellä. Työtapamme on sellainen että useampi suunnittelija tekee ilmeluonnoksia, joten mukaan tulee automaattisesti useamman yksilön näkökulmia. Huomioimme aina myös asiakkaan ideat. Haluaisimmekin nähdä itsemme osana asiakkaan tiimiä, sillä meillähän on yhteinen tavoite: paras mahdollinen logo ja brändi-ilme.
Lisäksi olemme saaneet paljon sellaista ilahduttavaa palautetta että kanssamme on helppo ja kiva työskennellä!
Jäikö jokin askarruttamaan, tai oletko kiinnostunut juttelemaan ilmeen suunnittelusta? Meilaa minulle tai pirauta: 050 363 4464.