Freelance-taiteilija Janne Saarakkalan verkkosivu-uudistus

Omalla sivustolla on suuri merkitys asiantuntijan tai freelance-taiteilijan henkilöbrändille.
Näkyminen verkossa on erinomainen tapa tuoda ilmoille omaa osaamista ja persoonaa.
Yhteistyötarina

Sinullakin on henkilöbrändi, teitpä sen eteen aktiivisesti töitä tai et. Jokainen meistä luo jatkuvasti ajatuksissaan mielikuvia tapaamistaan ihmisistä. Henkilöbrändityöllä pystytään vaikuttamaan noihin mielikuviin. 

Tietoisesta henkilöbrändäyksestä hyötyvät esimerkiksi yrittäjät, taiteilijat sekä eri alojen asiantuntijat. Henkilöbrändityöllä asiantuntija tuo esiin omaa ammattitaitoaan ja persoonaansa, jotta potentiaaliset yhteistyö­kumppanit tunnistavat ja muistavat hänet – sekä viime kädessä haluavat tehdä töitä nimenomaan hänen kanssaan. Tässä artikkelissa kerromme kolme syytä sille, miksi sinullakin kannattaa olla henkilökohtainen verkkosivusto.

Janne Saarakkalalla on laaja kokemus luovalla alalla toimimisesta.

1. Lisää löydettävyyttä

Freelance-taiteilijaksi itseään kutsuvalla Janne Saarakkalalla on aikojen kuluessa muodostunut vankka henkilöbrändi. Häntä voisi kuvailla esimerkiksi uteliaaksi ja kameleonttimaiseksi luovan alan moniottelijaksi. Janne toimii muun muassa ohjaajana, käsikirjoittajana sekä kirjailijana. 

Luova ala on kiinnostanut minua lapsesta asti. Nuorena yritin päästä opiskelemaan näyttelijäksi, mutta ovet avautuivat ohjaajan opintoihin. Olen aina ollut taitava kirjoittaja, ja kirjoittamisen kautta opin myös ohjaajan työn. Tällä hetkellä työskentelen erilaisissa projekteissa käsikirjoittamisesta esiintymiseen. Viimeaikaisin innostukseni on ollut romaanikirjallisuus. Asun Helsingissä, mutta työni on kuljettanut minua ympäri Suomea ja vähän Eurooppaakin, Janne kertoo.

Jannella on laaja kokemus luovalla alalla toimimisesta. Jotta tulevat työllistäjät ja yhteistyö­kumppanit löytävät hänet, täytyy tuon kokemuksen ja osaamisen olla näkyvissä.

Ensimmäiset verkkosivuni saivat alkunsa, kun esiintyessäni eräillä festivaaleilla tuli tanskalainen kollegani sanomaan minulle ettei minusta löydy mitään tietoa netistä. Hän pohti, mitä oikein teen. Silloin aloin miettiä että asialle varmaan pitäisi tehdä jotain. Tämän keskustelun jälkeen veljeni rakensi minulle verkkosivut ikään kuin portfolioksi. Ne toimivat alkuun hyvin, mutta ajan kuluessa ymmärsin, että ne olivat tulleet tiensä päähän. Jokin ei enää tuntunut omalta. Siksi otin yhteyttä Hahmoon, ja Antti suunnitteli sekä toteutti minulle uudet verkkosivut vuonna 2022, Janne kertaa. 

Ensimmäiset verkkosivuni saivat alkunsa, tanskalainen kollegani tuli sanomaan minulle, ettei minusta löydy mitään tietoa netistä.

Verkkosivut ovat erinomainen väylä henkilöbrändin esiintuomiseen. Jotta potentiaalinen yhteistyö­kumppani voi kiinnostua tekijästä, täytyy hänen ensin ylipäätään tietää, että tämä on olemassa.

Nykymaailmassa on tärkeää olla löydettävissä. Vaikka sinulla ei olisikaan omia verkkosivuja, jotenkin täytyy tulla nähdyksi. Itse olen ollut todella tyytyväinen sivustooni, sillä se auttaa selkeyttämään osaamisestani kertomista. Vaikka teen varsin monipuolisesti projekteja luovalla alalla, saa verkkosivuiltani nopeasti ja selkeästi käsityksen ammattitaidostani. Sivuni myös löytyvät Googlen hakukoneissa ensimmäisenä, mikä lisää liikennettä, Janne sanoo.

2. Osaaminen esiin

Henkilöbrändejä on yhtä monta kuin on tekijöitäkin. Se myös on koko homman ydin – on tärkeää näyttäytyä juuri itselleen mielekkäällä tavalla. Esimerkiksi osa freelance-tekijöistä haluaa vahvasti profiloitua vain yhden tietyn aiheen asiantuntijaksi, kun taas osa tahtoo pitää koko osaamiskirjon esillä. Jälkimmäinen kuvastaa paremmin Jannen asennetta. Kun hän aloitti freelance-taiteilijana, ei hän lähtenyt tietoisesti rakentamaan henkilöbrändiään. Ajan saatossa se on kuitenkin muotoutunut nykyiseen muotoonsa, jonka Janne kokee omakseen. 

Pitkään ajattelin, että voi olla jopa etu, jos minua ei samaisteta mihinkään tiettyyn kapeaan tekijäprofiiliin. Osaamiseni luovalla alalla on laaja, joten en halunnut näyttäytyä vain jonkin tietyn aiheen asiantuntijana. Se olisi lokeroinut liikaa, eikä sellainen muotti sovi minulle. En vieläkään miellä itseäni henkilöbrändiksi, mutta tässä vuosien varrella sellainen on minullekin näemmä hioutunut. Nykyinen henkilöbrändini on hyvin mukautuva, ja se on minulle pääasia, Janne kertoo.

Osaamiseni luovalla alalla on laaja, joten en halunnut näyttäytyä vain jonkin tietyn aiheen asiantuntijana.

Ehkä voisin sanoa, että aina kun alan työstämään uutta mielenkiintoista projektia, aiempi henkilöbrändini menee ikään kuin rikki. Toisaalta mikään siinä ei kuitenkaan rikkoudu, sillä tämä rikkoutuminen ja uuden tekeminen on koko tekemiseni ydin – eli kuuluu henkilöbrändiini, Janne naurahtaa.

Omilla verkkosivuillaan asiantuntija voi kertoa paitsi osaamisestaan ja työhistoriastaan myös arvoistaan.

Tärkeimmäksi arvoksi omassa toiminnassani koen vapauden. Freelancerina toimimista voisi kohdallani kutsua jopa mielenterveysvalinnaksi, sillä se palvelee täydellisesti luonnettani. Olen erittäin sopeutuvainen ja haluan jatkuvasti pitää yllä mielenkiintoa uusiin asioihin. Olen aiemmin toiminut palkkatyösuhteissa, esimerkiksi Lappeenrannan kaupungin teatteriohjaajana, mutta totun nopeasti vallitsevaan ympäristöön ja itsensä haastaminen jää helposti liian pieneen rooliin. Halusin myös tuoda tätä vapauden ja itsenäisyyden eetosta visuaalisessa muodossa verkkosivuilleni, ja se näkyykin siellä mielestäni hyvin, Janne toteaa. 

Ylipäätään koko verkkosivuprojekti Antin kanssa oli erittäin onnistunut. Verkkosivuista tuli juuri sellaiset kuin toivoin. En itse ymmärrä lainkaan koodauksen maailmasta, mutta juuri siksi halusinkin alan ammattilaisen hoitamaan kaiken valmiiksi. Projektin päätteeksi istuimme Antin kanssa alas ja hän näytti minulle, miten sivustoa käytetään, jos haluan tehdä sinne itse muokkauksia myöhemmin, Janne kertoo.

3. Erottuminen kilpailijoista

Yritysmaailmassa yksikään toimija ei pysty vaikuttamaan siihen, mitä muut tekevät tai millaisina he näyttäytyvät asiakkaille. Ainut asia, mihin pystytään vaikuttamaan, on oma näkyvyys. Sama toteutuu myös yksilöiden tasolla. Vahva ja muista erottuva henkilöbrändi luo kilpailuetua.

Eräs Teatterikorkeakoulun professori oli löytänyt verkkosivuni, ja ajatteli, että olisin hyvä opettaja eräälle hänen oppilaalleen. Uusien verkkosivujen kautta olen saanut siis esimerkiksi tuon työprojektin, Janne kertoo.

Janne nostaa esiin sen, että olemassa olevien verkkosivujen sijasta huomiota pitäisi kiinnittää siihen, jos niitä ei ole.

Etenkin omissa työpiireissäni olen huomannut sen, että puheenaiheeksi nousee se, jos verkkosivuja ei ole tai tietoa omasta tekemisestä ei löydy mistään. Olemassa olevista verkkosivuista ei välttämättä saa palautetta, mutta jos ne puuttuvat, se kyllä huomataan, Janne toteaa.

Jannen mukaan jokaisen tilanne on erilainen, eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa näkyä verkossa. Tärkeää on löytää itselle tuloksia tuova ratkaisu. Hän kuitenkin mainitsee, että pienenkin toimijan kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen niinä hetkinä, kun oma osaaminen ei riitä. 

Verkkosivuprojektin aikana opin sen, että tietokonemaailma on monimutkaisempi kuin osasin edes kuvitella. Itselläni ei riitä siihen ymmärrys. Näin yksin tekevänä freelancerina koen myös verkkosivujen suhteen maksaneeni siitä, että minulla on aina asiantunteva bränditoimisto tukena, jos alustalla ilmenee minkäänlaisia ongelmia tai muuten tarvitsen apua, Janne summaa.

Tutustu projektiin
Ota yhteyttä!