Perinteikäs Kuntamarkkinat-tapahtuma halusi uudistaa verkkosivunsa ja ilmeensä

Kuinka tulisi uudistaa 30 vuotta täyttävän tapahtuman ilmettä? Kuntamarkkinoiden markkinointi- ja tapahtumapäällikkö Liisa Paltta pohti tätä kysymystä muutama vuosi sitten. Edellinen visuaalinen päivitys oli vuodelta 2014, joten muutos oli ajankohtainen.
Yhteistyötarina

Luottamusta herättänyt Hahmo oli luonteva valinta

Markkinointi- ja tapahtumapäällikkö Liisa Paltta vastaa vuosittaisesta Kuntamarkkinat-tapahtumasta, jonka järjestäjinä ovat Kuntalehti ja Kuntaliitto. Kuntamarkkinat tarjoaa kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa kuntien, hyvinvointialueiden ja kolmannen sektorin päättäjille ja asiantuntijoille. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi.

Kun Kuntamarkkinoiden ilmeuudistusta lähdettiin suunnittelemaan, uudistuksen toteuttajaksi valikoitui Hahmo. Paltta kertoo tehneensä vuonna 2019 yhteistyötä Hahmon kanssa yhteiskunnallisen innovaatioprojektin tiimoilta. Tuolloin Hahmo toteutti projektin ilmeen sekä toiminnallisen verkkosivuston. Yhteistyö sujui mallikkaasti, ja siitä alkoikin pidempiaikainen kumppanuus.

Onnistumisia toistensa perään

Tapahtumaa järjestettäessä on tärkeää, että sen ulkoinen ilme on ajassa kiinni. Se helpottaa sisällöltään ajankohtaisen tapahtuman markkinointia yhteistyö­kumppaneille ja osallistujille. Syksyllä 2020 käynnistetty visuaalisen ilmeen uudistus osui keskelle pandemiarajoituksia ja Kuntamarkkinat järjestettiin ohjelmaltaan Suomen suurimpana verkkotapahtumana, joka keräsi 6200 osallistujaa. Kuntatalolta lähetettiin kahden päivän ajan samanaikaisesti 15 rinnakkaista ohjelmaa ja lisäksi kumppanit järjestivät omaa ohjelmaa verkossa.

Hahmo yllättänyt positiivisesti, ja ero toisinaan hierarkkisiin suurempiin organisaatioihin on huomattava.

Hahmon graafista suunnittelua nähtiin Kuntamarkkinoiden lavasteissa ja kulisseissa, muun muassa satoja tuhansia livelähetyksen katsojia keränneessä puoluejohdon paneelissa ja Kuntamarkkinat-studiossa. Lavasteiden ilmeen suunnittelun lisäksi Hahmon vastuulla oli tapahtuman verkkosivuston visuaalinen uudistus ja messulehden suunnittelu. Sama toistui seuraavana vuonna.

Vuonna 2022 päästiin järjestämään live-tapahtuma kahden verkkovuoden jälkeen. Kumppaneiden ja osallistujien tapahtumapasseissa hyödynnettiin Hahmon suunnittelemaa kuosia, samoin erilaisissa lipukkeissa ja somisteissa. Kuntamarkkinoille lanseerattiin myös oma juoma, Kumahdus, jonka etiketin Hahmo suunnitteli. Messulehdestä tehtiin ensimmäistä kertaa painettu versio Hahmon suunnittelemana.

Juhlavuoden tunnus

Hahmo suunnitteli Kuntamarkkinoiden 30-vuotisjuhlatunnuksen sekä uudet PowerPoint-pohjat esitysmateriaaleille. Lisäksi uudistettiin koko tapahtuman tunnus.

Monen vuoden yhteistyön aikana Hahmo on toteuttanut Kuntamarkkinoille ja muille KL-Kustannuksen tuotteille juuri heille sopivia visuaalisuuksia. Yhteistyö jatkuu edelleen erilaisissa projekteissa. 

Pienempänä toimijana on Hahmo yllättänyt positiivisesti, ja ero toisinaan hierarkkisiin suurempiin organisaatioihin on huomattava. Hahmolle kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus, mikäli harkitsee ilme- tai verkkosivuudistusta, Paltta toteaa lopuksi.

Ota yhteyttä!