Loimun ilmeuudistus: paljon uutta ja vähän vanhaa
Anna Melkas vastaa puhelimeen hieman ennen lounastaukoa. Hän toimii viestintäpäällikkönä Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu ry:llä. Loimun jäsenistöön lukeutuu monia ammattinimikkeitä aina kemisteistä fyysikoihin ja biologeista ekologeihin.
——Ydintehtävämme on jäsentemme edunvalvonta työmarkkinoilla – sekä työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluissa että yksilöllisissä oikeudellisissa ongelmissa oman työnantajan kanssa. Lisäksi meillä on paljon jäsenten työllistymistä ja urakehitystä tukevia palveluja. On todella positiivista, että jäsenjoukkomme kasvaa jatkuvasti. Suurin osa uusista jäsenistä on opiskelijoita, ja siten myös vastavalmistuneiden osuus jäsenistöstämme on suuri. Yli puolet jäsenistämme on alle 40-vuotiaita. Tätä joukkoa halusimme lähteä tavoittamaan entistä tehokkaammin brändiuudistuksella, Anna kertoo.

Muutosta muuttuvan maailman mukaisesti
Loimu ry syntyi vuonna 2017 kolmen eri liiton yhdistymisellä. Tuolloin suunniteltiin myös Loimun ensimmäinen brändi-ilme. Toiminnan kehittymisen ja laajentumisen myötä alkuperäinen ilme ei enää tuntunut yhtenäiseltä eikä omalta, joten muutosta oli haettava.
——Elämme visuaalisesti nopeasti muuttuvassa maailmassa. Myös me tahdoimme reagoida näihin muutoksiin ja lähestyä kohderyhmäämme mahdollisimman toimivalla ja houkuttelevalla brändi-ilmeellä.
——Etsiessämme kumppania tälle brändi-ilmeen uudistukselle kyselimme monilta järjestöiltä kokemuksia eri bränditoimistoista sekä heidän kädenjäljestään. Tutustuessamme Hahmoon loksahti kaikki heti paikoilleen. Heillä oli raikas, freesi sekä nuorekas ote, ja heidän kanssaan oli helppo lähteä tekemään yhteistyötä, Anna kertoo.
Ihan uutta ja hieman vanhaakin
Kun brändi-ilmettä lähdetään uudistamaan, on yleensä tarkoituksenmukaista pitää mukana arvokkaimmat osat vanhasta ilmeestä ja päivittää sitä soveltuvin osin. Loimun kohdalla tuttua, viisi vuotta palvellutta merkkiosaa haluttiin vain hieman modernisoida ja yksinkertaistaa, kun taas kaikki ympärillä oleva, fontteja, värejä ja kuvamaailmaa myöten, uudistettiin täysin.
——Kerroimme Hahmon porukalle raamit sille, mitä toivomme. Meille oli tärkeää, että ilme muuttuu, mutta ei liikaa. Tunnuksessa täytyi pitää muistuma vanhasta, mutta se kaipasi muutosta. Värit täytyi uudistaa. Kuvamaailman täytyi olla ihmis- sekä luonnonläheinen, sillä teemme työtä ihmisten eteen, jotka puolestaan pitkälti tekevät työtä luontoon ja ympäristöön liittyvien asioiden parissa. Arvojemme tuli näkyä paremmin, Anna sanoo.
On arvokasta, että bränditoimiston apu on vaivatta saatavilla ja aina lähellä.
——Hahmo teki meille moodboard-tyyppiset ehdotelmat uudistetun ilmeen elementeistä, ja olimme ilahtuneita ja varsin tyytyväisiä heti ensi hetkistä alkaen. Tavoitteemme uudelle ilmeelle olivat korkealla, ja toiveidemme mukaan Hahmo aina tarvittaessa hioi ja pohti kanssamme niitä visuaalisia elementtejä, jotka vielä mietityttivät, Anna kertoo. – Näin saimme yhteisellä prosessilla muokattua uudesta ilmeestä sellaisen, johon olimme kaikki erittäin tyytyväisiä.
Uudistettu brändi-ilme näkyy ruudulla ja paperilla
Anna pitää tärkeänä sitä, että yhteistyö bränditoimiston kanssa on jatkuvaa. Kun uusi brändi-ilme on jalkautettu käytäntöön, on sitä helppo ylläpitää ja päivittää pienillä nyansseilla tutun suunnittelijan kanssa.
——Olisi erittäin harmillista, jos kävisi kuten meille toimintamme alkuvaiheessa. Eli siis niin, että suunnitellaan yksi juttu tuolla ja toinen täällä, minkä jälkeen ilme – ja viestintä ylipäätään – ei näyttäydy yhtenäisenä ja tunnistettavana. Luotettavan bränditoimiston kanssa näin ei pääse tapahtumaan.
——Varsinaisen ilmeuudistuksen jälkeen olemme jatkaneet yhteistyötä Hahmon kanssa ilmeen jalkautuksen merkeissä. He ovat luoneet meille esimerkiksi sosiaalisen median kampanjavisuaalisuuksia, roll-upeja sekä erilaisia esityspohjia. Lisäksi meillä on uudenlainen jäsenyysmalli opiskelijoille, jotka voivat valita erilaisista jäsentasoista itselleen juuri siinä vaiheessa sopivimman. Loimme Hahmon porukan kanssa visuaalisen ilmeen myös näille, Anna lisää.
Anna kertoo, että hän vastaa Loimun viestinnästä yhdessä työparinsa, viestintäasiantuntija Pauliina Heikkilän kanssa. Kaksin tehtäessä hommaa riittää, ja onkin arvokasta, kun bränditoimiston apu on vaivatta saatavilla ja aina lähellä.
——On se vaan ihanaa, kun on yhteistyökumppani, joka tosi nopeasti oivaltaa sen, mitä me haluamme, vaikka emme sitä itse edes osaisi kunnolla sanoittaa, Anna sanoo hymyillen.