Kopiosto
/ Luovan työn asialla
Uudistimme 40-vuotisjuhlan kunniaksi tekijänoikeusjärjestön ilmeen. Ilmeuudistus, julkaisusuunnittelu, kuvitus. 2018-
Lähtökohta
Kopiosto on Suomen kulttuurialaa laajimmin edustava tekijänoikeusjärjestö. He edustavat 44:n jäsenjärjestönsä kautta yli 70 000:ta luovan alan tekijää. Vuonna 2018 Kopiosto täytti 40 vuotta, ja halusi juhlavuotensa kunniaksi uudistaa brändi-ilmeensä modernimmaksi ja helpommin lähestyttäväksi. Tekijänoikeudet koetaan helposti byrokraattiseksi ja etäännyttäväksi asiaksi, joten uuden ilmeen tuli viestiä ymmärrettävällä ja ihmisläheisellä tavalla tekijänoikeuksien tärkeyttä.
Ratkaisu
Otimme lähtökohdaksi kliseistä kliseimmän: ©-merkin. Kääntämällä sitä 90 astetta tulee ilmi tekijänoikeuksien ydin: luovan alan oikeuksien puolustaminen johtaa tyytyväisiin tekijöihin. Ja, kun uutta kulttuuria syntyy, myös tyytyväisiin kulttuurin kuluttajiin.
Väriskaalassa Kopioston perinteistä punaista kirkastettiin herkullisen vadelmanpunaisen suuntaan, ja sille etsittiin kumppaneiksi muutaman lisävärin skaala. Ihmisläheisyyttä ilmeeseen tuovat tekijöiden valokuvat ja sitaatit.
Yhteistyö Kopioston kanssa jatkuu tiiviinä. Olemme vuosien varrella päässeet suunnittelemaan heille muun muassa infografiikkaa, somesisältöjen visuaalisuuksia ja tapahtumailmeitä.
Kopiosto Display
Tunnuksen muotojen pohjalta suunniteltiin myös fontti, jota käytetään erikoistapauksissa tuomaan ilmettä.