Haltia

/ Portti Suomen luontoon

Brändisuunnittelu, art direction

Lähtökohta
Kun Espoon Nuuksioon oltiin perustamassa Suomen luontokeskus Haltiaa vuonna 2013, saimme kunnian suunnitella sen graafisen ilmeen. Lähtökohta oli alusta asti hyvin selvä: ”Ei mitään partiomeininkiä ja käpyjä, pitää sopia myös korkokenkäturisteille.”

Ratkaisu
Suomen luonnon vuodenajat. Tunnuksen merkkiosa muodostaa taulun, jossa nimi Haltia toistuu abstraktina eri vuodenaikojen väreissä. Ilmeluonnoksia sparrattiin myös arkkitehti Rainer Mahlamäen kanssa, ja lopputulos sopii hänen mielestään hienosti rakennuksen moderniin puuarkkitehtuuriin.

Hahmon tiimi kuunteli ja ymmärsi erinomaisesti meidän tavoitteitamme. Te osasitte myös ottaa huomioon käytännön tarpeemme. Samalla te uskalsitte kuitenkin olla jämäköitä, niin että tunnuksesta ja ilmeestä tuli laadukas ja ajatuksia herättävä, eikä vesitetty kompromissi.

Päivi Rosqvist, viestintäpäällikkö, Metsähallituksen luontopalvelut (Suomen Luontokeskus Haltian graafinen ilme)