Auditointi
Oletko varma ilmeesi iskukyvystä, vai hävettääkö antaa käyntikortti? Sidosryhmähaastattelut ja asiantuntija-arvio toimenpide-ehdotuksineen antavat mielenrauhaa ja varmuuden oikeasta suunnasta.
Sidosryhmähaastattelut
Tiedätkö mikä on yrityksesi tai edustamasi organisaation tunnettuus suhteessa kilpailijoihin? Entä maine? Mitä sidosryhmät (esimerkiksi asiakkaat, yhteistyökumppanit tai vaikka sijoittajat) arvostavat teissä eniten? Tai mitä pidetään ongelmallisena?
Teetämme haastatteluja, jotta brändin kehittäminen ei olisi arvailun varassa.
- Puhelin- tai Teams-haastattelu
- Yleensä noin 7–12 henkilöä
- Eri sidosryhmät huomioiden
- Heikkoudet? Vahvuudet? Yleinen mielikuva?
Brändi-ilmeen läpikäynti
Brändi-ilmeen voi ajatella muodostuvan karkeasti kahdesta osa-alueesta: itse ydinilmeestä (tunnus/logo, värit, typografia, muotokieli, valokuvan käyttötapa) sekä sen soveltamisesta eri käyttökohteisiin (verkossa, somessa, printissä, tilassa). Käymme auditoinnissa läpi ydinilmeen toimivuuden suhteessa tavoitteisiin ja kohderyhmiin. Lisäksi käymme läpi yhdessä asiakkaan kanssa määritellyt tärkeimmät sovellukset.
- Onko ydinilme moderni ja toimiva?
- Vastaako ydinilme sille asetettuihin tavoitteisiin, esimerksi herättää kohderyhmissä toivottuja mielikuvia?
- Pysyykö brändin persoona ja äänensävy johdonmukaisena kaikissa sovelluksissa?
- Entä toistuuko visuaalinen ilme johdonmukaisena ja laadukkaasti kaikissa sovelluksissa?

Lopputuloksena raportti
ja toimenpide-ehdotukset
Auditointiprosessin lopputulema on useimmiten raportti, johon kirjataan nykytila ja jossa esitetään priorisoidut konkreettiset toimenpide-ehdotukset ilmeen ja sen sovellusten parantamiseksi. Brändi-ilmeen toimivuutta on lähes aina mahdollista parantaa, kun sitä katsoo ulkopuolelta tuorein silmin ja asiantuntijan kokemuksella.
Auditointiraportti pitää tyypillisesti sisällään näkemykset sekä tarvittaessa toimenpide-ehdotukset muun muassa näistä:
- Yleinen mielikuva toimijasta (pohjautuen, projektista riippuen, haastatteluihin ja/tai asiantuntija-arvioon)
- Ydinilmeen elementit: logo, värit, typografia, muotokieli ja asettelut
- Valokuvat (tyypillisesti verkkosivustolla, somessa ja printissä)
- Äänensävy
- Verkkosivusto (yleisvaikutelma, etusivu, navigaatio, saavutettavuus, kuvamaailma)
- Sosiaalinen media
- Presentaatiot (esittelyt, myyntideckit)
- Tilalliset sovellukset (messuosastot, toimistotilat)