Meneekö brändisi läpi katsastuksesta?

Oletko vastuussa yrityksesi brändin kehittämisestä? Aika ajoin on hyvä tehdä kriittinen tilannekatsaus – sanotaan sitä vaikka vuosihuolloksi. Kysy siis itseltäsi seuraavat kysymykset.

1. Tunnetko yleisösi?

Täytyy tietää kenelle puhutaan, jotta tiedetään mitä sanoja käyttää. Tämä pätee myös visuaalisuuteen ja on toimivan brändi-ilmeen rakennuksen kulmakivi. Tunnetko yleisösi tarpeeksi hyvin? Mikä saa heidät liikkeelle? Minkälaisia ongelmia heillä on? Mitä voit tarjota heille? Ovatko he miehiä vai naisia, nuoria vai vanhoja, riskinottajia vai turvallisuushakuisia, introvertteja vai ekstroverttejä? Mikä on heidän maantieteellinen sijaintinsa ja kulttuuritaustansa? Etsivätkö he yritykseltäsi elämää helpottavia ratkaisuja vai jännittäviä elämyksiä? Kaikkea tätä voi ja pitää viestiä sanojen lisäksi visuaalisilla ratkaisuilla.

On yleinen virhe määritellä liian laaja kohdeyleisö ja koettaa viestiä kaikille. Silloin ei tule oikein sanottua mitään sykähdyttävää kenellekään. Viestintäsi muuttuu tehokkaammaksi jos määrittelet tarkasti kenelle puhut. Vielä parempaa jos pystyt kuvittelemaan mielessäsi jonkun yksittäisen henkilön (joka edustaa kohderyhmääsi) ja kohdistamaan viestisi juuri hänelle – kuin puhuisit ystävällesi tai vaikkapa juhlissa uudelle tuttavuudelle. Yksilölle, ei ryhmälle. Näin saat viestiisi persoonallisen ja osuvan kaiun. Monen yrityksen viestintä on täynnä ympäripyöreyksiä joita viestien kirjoittajat eivät ikimaailmassa käyttäisi livekeskusteluissa ja kuvapankkikuvia jotka sopisivat yhtä hyvin sadoille muille yrityksille.

2. Minkälainen on brändipersoonasi?

Onko yrityksesi tutkimusmatkailija vai hoivaaja, taikuri vai järjestyksen ylläpitäjä? Brändeihin voidaan liittää inhimillisenä pidettyjä persoonallisuuspiirteitä, kuten kapinallisuus, lohduttavuus tai älyllisyys. Stanfordin yliopiston tutkija Jennifer L. Aaker määritteli 90-luvulla viisi brändin persoonallisuustyyppiä: vilpittömyys, jännittävyys, pätevyys, hienostuneisuus ja rouheus.

Toki, kuten ihmiset eivät yleensä edusta puhtaasti yhtä tyyppiä, myös brändipersoona koostuu eri painotuksilla useasta atribuutista. Persoona muodostuu asiakkaiden mielissä kaikesta brändin toiminnasta ja viestinnästä ajan kuluessa. Se ei siis ole mikään päätösasia joka lyödään lukkoon nuijankopautuksella johtoryhmän kokouksessa. Kuitenkin brändipersoonan kehittymistä tiettyyn suuntaan voi ja kannattaa ohjata. Miksi? Koska brändipersoona on voimakas työkalu. Siitä voi ammentaa koskettavia ja muistettavia tapoja viestiä. Jos toimit kilpaillulla markkinalla, on brändipersoona tapa erottua kilpailjoista. Samsungin puhelimet ovat tehokkaita ja järkivalinta, Applen laitteet trendikkäitä ja designväkeen vetoavia. Molemmille löytyy markkinansa, mutta ilman persoonaeroja molemmat olisivat vain harmaata massaa. Uskon että himoituksi ja rakastetuksi brändiksi – sellaiseksi jolla on faneja eikä kanta-asiakkaita – voi tulla vain brändi jolla on vahva ja selkeä oma persoona.

3. Vastaako visuaalinen ilmeesi brändipersoonaasi?

Vaatteet ovat aatteet, sanotaan. Päättelemme todella paljon muista ihmisistä heidän ulkonäkönsä, vaatteidensa, ryhtinsä ja liikkumistapansa perusteella. Sama pätee yrityksiin. Onko sinulla nyt selvänä mielessä yrityksesi brändipersoona? Hyvä. Entä viestiikö ulkoasu tuota persoonaa? Kertovatko tunnuksesi, fonttivalintasi ja käyttämäsi värit brändisi tarinaa? Jos brändipersoonasi on räväkkä, energinen ja anarkistinen, ei visuaalinen ilmeesi voi käyttää rauhoittavaa violettia ja herkkiä kaunokirjoitusfontteja. Oletko ikinä miettinyt minkälaisesta persoonallisuudesta käyttämäsi kuvamaailma, äänensävy, värit ja fontit kertovat? Ovathan kaikki visuaalisuuden palaset synkassa brändipersoonasi kanssa?

4. Onko brändilläsi tarina?

Tarinankerronta on vanhimpia ihmislajin huvituksia. Tarina tavoittaa tunteet, jää mieleen ja on kerrottavissa eteenpäin. Kaikki tämä lisää asiakkaittesi sitoutumista brändiisi.

Tarinan ei tarvitse olla pitkä jaarittelu – se voi olla vaikka parilla lauseella kerrottu syy, miksi teette juuri sitä mitä teette. Tyypillisiä bränditarinoita ovat esimerkiksi kertomukset siitä, miten perustajat ovat turhautuneet johonkin ja kehittäneet paremmin toimivan tuotteen, tai miten pieni yritys nousee haastamaan kasvottomia korporaatiojättejä. Myös perustajan tai perustajien henkilöbrändi saattaa olla oleellinen osa yrityksen tarinaa – kotimainen esimerkki vaikkapa Tuurin kyläkauppias Vesa Keskinen. Myös perinteikkääseen perheyritykseen suhtaudutaan yleensä lämpimämmin kuin ulkomaisessa omistuksessa olevaan kasvottomaan firmaan. Älä arastele kertoa miksi yrityksesi on olemassa ja mikä teille on tärkeää!

Kun pääset pitämään yrityksestäsi hissipuheen, tiedätkö mitä sanot? Ja ennen kaikkea, muistaako juttelukumppanisi jutustelusta seuraavana päivänä mitään?

5. Oletko sitouttanut avainhenkilösi pitämään brändin yhtenäisenä?

Hyvin määritelty ja tiedostettu brändipersoona ja timanttiseksi suunniteltu brändi-ilme eivät kanna, mikäli käytännön tason toteutus tökkii. Olethan teettänyt ja jakanut sopivat suunnittelu- ja esityspohjat kaikille jotka tekevät viestintääsi? Näin brändisi pysyy vahvana ja yhtenäisenä.

Jos vastasit edes varovaisen ”kyllä” kaikkiin edellämainittuihin, onneksi olkoon! Jos et, nyt on hyvä aika aloittaa kehitys. Pst, lue täältä miten ilmesuunnittelukeissi yleensä ottaen etenee.